Good Practice – Doen wat werkt! 

door scholen voor scholen in coronatijd

Voortgezet Onderwijs

Hoe ga je om met thuiszittende leerlingen terwijl je hun klasgenoten gewoon lesgeeft op school? We hebben een aantal tips waar je mogelijk iets aan hebt.

Dagstructuur 

  • Omdat het voor leerlingen belangrijk is om een dagstructuur te hebben, helpt het om opdrachten (online) klaar te zetten. Zo hebben ze vanaf dag één een programma. 
  • Ga er vanuit dat er meestal enkele leerlingen afwezig zijn. Werk met een dag-/weekplanning per vak en plaats die op het online schoolplatform. 
  • Plan de online activiteiten op vaste tijden.

Voortgang 

  • Spreek dagelijks een vast moment af voor het volgen van één of meer lessen via Teams. 
  • Je kunt het volgen van lessen via Teams gemakkelijker maken door de leerling aan een maatje te koppelen. Het maatje kan de opdrachten dan vanuit de klas doorgeven en eventueel de chat beheren. 

Contact 

  • Spreek af wie vanuit school het contact onderhoudt met de thuiszittende leerling en zijn/haar ouders en maak concreet wat het doel is van dit contact. 
  • Heb begrip voor de lastige positie van de ouders en de leerling en spreek dit uit. Bespreek wat binnen de situatie wél mogelijk is.
  • Vraag goed door wanneer een leerling niet inlogt, geen opdrachten inlevert etc. Wat is er voor nodig om dit wel voor elkaar te krijgen?
  • Gebruik de chatfunctie van Teams. Dit kun je als leraar zelf doen, maar ook uitbesteden aan één van de leerlingen in de klas.
  • Laat de leerling via Teams opdrachten maken met een maatje. 
  • Je kunt de leerling via Teams ook in contact brengen met de héle klas. Bijvoorbeeld door te bellen via het digibord. 
  • Een belangrijke rol van de mentor is om aandacht te besteden aan het feit dat afwezigheid ons allemaal kan overkomen. En dat het fijn is om dan toch betrokken te blijven bij elkaar, bijvoorbeeld door als maatje op te treden. Je kunt samen met de leerlingen bedenken hoe jullie dit het beste kunnen organiseren. Bijvoorbeeld door wekelijks één of enkele leerlingen verantwoordelijk te maken voor de  thuiszittende leerlingen.

Technisch

Lessen online mogelijkheden: 

  • Je kunt je lessen – en dan met name je instructies – opnemen via Swivl en vervolgens doorsturen. https://www.activegroup.nl/swivl/ 
  • Zet een camera in de klas om lessen via Teams te streamen. 
  • Een thuiszittende leerling kan via een laptop of iPad lessen via Teams volgen en daarnaast de telefoon gebruiken als tweede scherm, bijvoorbeeld om een opname (instructie) van het bord te maken. 
  • Je kunt je lessen (bijvoorbeeld een instructie wiskunde) op YouTube zetten.
  • Als het gaat om het volgen van de lessen door een enkele thuiszittende leerling (met klachten en in afwachting van test): leg bij de laptop in de klas een extra microfoon neer. 
  • Gebruik een vergadermicrofoon, ook bij gebruik van Teams met meerdere personen. (Jabra geeft goede resultaten).
  • Een maatje met (leen-)laptop of -tablet (van school) kan er voor zorgen dat de leerling de les kan volgen. 
  • Uitleenlaptops/tablets kunnen ook worden gebruikt in de thuissituatie. 

Signaleren en registreren 

  • Het eerste contact met een medewerker die de telefoon van school aanneemt, is bepalend voor het vervolg. Is deze medewerker goed geïnstrueerd? Zijn er duidelijke afspraken? 
  • Geef het corona-gerelateerd verzuim een eigen code in het registratiesysteem, bijvoorbeeld OO voor online onderwijs, bij melding verzuim door corona-maatregelen, zijnde niet ziek.
  • De code AC kan worden gebruikt voor afwezig door Corona en ook ziek.

Handige websites: 

Neem gerust contact op

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen over een kind met leerachterstanden of loop je tegen bepaalde knelpunten aan binnen het onderwijs? Twijfel je of jouw vraag cluster 3 gerelateerd is of wil je eens sparren over een specifieke situatie? Bel dan even. We staan je graag te woord.

 

0515 - 700 264 Grote Kerkstraat 4, 8601 ED Sneek